Grill już od bardzo dawno nie kojarzy się tylko z majówkową karkówką lub mięsnymi szaszłykami. Popularne są także grillowane warzywa. To świetna alternatywa dla wegan i wegetarian lub osób, które z jakichś powodów nie mogą jeść mięsa lub wędlin. Grillować można je zarówno na grillu tradycyjnym, jak i na grillu elektrycznym. Poniżej prezentujemy krótki przewodnik dotyczący grillowania warzyw na drugim urządzeniu.

Wybierz odpowiednie warzywa

Do grillowania na grillu elektrycznym nadają się zarówno warzywa miękkie, jak i twarde. Wśród najbardziej popularnych wskazuje się paprykę, cukinię, bakłażany, pomidory, cebulę, kukurydzę czy kalafior lub brokuły. Grillować nie można natomiast sałaty, szpinaku czy rukoli. Warzywa powinny być także świeże. Odradza się zdecydowanie grillowanie mrożonek. 

Niektórzy w ogóle wykreślają także warzywa miękkie z grillowania. Tymczasem można je grillować, jedynie warto położyć je na specjalnej tacce. Poleca się także folię aluminiową, choć co do jej użytkowania przy grillowaniu można spotkać różne zastrzeżenia, dlatego raczej sugerujemy unikać jej używania.

Można spotkać również wątpliwości co do grillowania ziemniaków, gdyż podczas opiekania miałyby one produkować szkodliwy dla zdrowia akrylamid. Tymczasem uwalnia się on raczej, gdy ziemniaki są mocno przypalone, wręcz zwęglone. By uniknąć uwalniania się akrylamidu poleca się grillowanie w niższej temperaturze (poniżej 120 stopni, w której związek ten się się pojawia), unikanie przypiekania aż do zbrązowienia oraz wybieranie ziemniaków z mniejszą zawartością skrobi. Nie należy także przechowywać surowych ziemniaków w lodówce. Niektóre mogą mieć na opakowaniu informację, czy nadają się do pieczenia lub smażenia.

Przygotuj warzywa do grillowania

Kolejny krok to przygotowanie warzyw – dokładne ich umycie, osuszenie oraz pokrojenie (na równej wielkości plasterki, paski czy kostki). Grillowanie warzyw w całości nie zawsze będzie możliwe, choćby ze względu na specyfikę grilla (grill o konstrukcji zamkniętej). Z drugiej strony są także pewne wyjątki (na przykład kukurydzę można grillować tylko w całości). W przypadku kalafiora lub brokułów poleca się wcześniejsze ugotowanie na parze lub blanszowanie (zanurzenie we wrzątku, a następnie w zimnej wodzie). Ziemniaki poleca się pokroić na grubsze plastry, a także wcześniej podgotować lub (jak sugerują niektóre źródła moczyć) w zimnej wodzie przez 30 minut. Krótkie gotowanie (do 5 minut) zaleca się w przypadku kukurydzy.

Bardzo ważne jest doprawienie i marynowanie warzyw. Marynata może być przygotowana z oregano, tymianku, liści laurowych czy czosnku oraz octu czy oliwy z oliwek. Oliwą warto również wysmarować ruszt lub tackę przed nałożeniem warzyw. Dzięki temu unikniesz przywierania warzyw do grilla.

Grillowane warzywa na czarnej tacy

Grilluj warzywa w odpowiedniej temperaturze oraz przez odpowiedni czas

Warzywa grillują się szybciej niż mięso czy wędlina. Uważa się, że czas grillowania to 4-10 minut. Dlatego dokładnie sprawdzaj poziom ich zapieczenia. W przypadku grilla elektrycznego masz możliwość ustawienia dokładnej temperatury oraz sprawdzania (przy pomocy kontrolki), kiedy warzywa będą gotowe. Temperatura grillowania warzyw na grillu elektrycznym najczęściej waha się od 120 do plus minus 150 stopni Celsjusza (niższa jest sugerowana do warzyw miękkich, wyższa do warzyw twardych). Jeśli używasz grilla otwartego, pamiętaj, że musisz odwracać warzywa, by równomiernie się one zapiekały.

Podaj grillowane warzywa

Grillowane warzywa możesz podać w formie szaszłyków, ale także jako sałatkę, we wrapie lub tortilli, a także jako dodatek do pizzy. Niektórzy polecają także przygotowanie grillowanych warzywnych burgerów lub nadziewanych warzyw (na przykład papryki z farszem). Grillowane warzywa najlepiej podawać z sosem lub dipem. 

Wyczyść grill

Nie zapomnij także o tym, że po zakończeniu grillowania, grill musi zostać dokładnie wyczyszczony. Jak to zrobić dowiesz się z naszego tekstu: Jak wyczyścić grill elektryczny?